HET ONZICHTBARE ZICHTBAAR MAKEN

Welkom op de website van Irma den Hertog.  Met deze website wil ik laten zien wat mij als kunstenaar én kunsthistorica, al jaren intensief bezighoudt: ‘het Onzichtbare’. Het ‘Terra Incognita’ van de werkelijkheid en van onszelf.

COSMIC CONSCIOUSNESS AND THE ORIGIN OF CREATIVE INTELLIGENCE AND ART.
Wij zijn gemaakt van sterrenstof. Hier boven ziet u mijn voorstel voor het Moon-Mars-Project van Ruimtevaart Centrum Estec in Noordwijk. Het schilderij rechts is 100 x 100 cm en toont het uitdijen van ons bewustzijn in mystieke ervaringen. Links is een 3d model van ditzelfde schilderij, opgesloten in een transparante kubus van 1x1x1 cm. Een verticale variant van dit voorstel zal in 2018-2019 samen met werken van andere kunstenaars in het Ruimtevaart Centrum ESTEC en vervolgens in de Space Expo in Noordwijk tentoongesteld worden. De opzet van dit Moon-Mars-Art project is om te zijner tijd verzameling van deze piepkleine kunstwerkjes naar de Maan en wellicht zelfs ooit naar Mars te schieten bij een volgende ruimte missie. Of het zo ver komt zal nog moeten blijken. Maar de titel van dit voorstel maakt in ieder geval duidelijk waar mijn werk over gaat: ‘Cosmic Consciousness and the Origin of creative Intelligence and Art’.
Dat licht ik hier toe met woorden van de Engelse dichter D.H.Lawrence ‘There are vast realms of consciousness still undreamed of, vast ranges of experience, like the humming of unseen harps. We know nothing of, within us’ komen uit diens gedicht ‘Terra Incognita’. Er zijn inderdaad domeinen van het menselijk bewustzijn, waar we normaal gesproken geen weet van hebben. Ze openbaren zich pas in de mystieke dood als het bewustzijn uitdijt tot oneindig en de mens tegelijkertijd tot Niets gereduceerd wordt waarop hij met Licht en Woord geconfronteerd wordt.

MIJN WERK ALS BEELDEND KUNSTENAAR.
Ik maak grote werken in mixed media op doek met losse pigmenten, houtskool, pastel en bindmiddelen. Daarnaast maak ik kleinere werken in mixed media en zwart-wit tekeningen in grafiet en houtskool. ‘Cultuurdragers’ heet die serie tekeningen en bij tijd en wijle vul ik de verzameling aan. Ik streef in mijn beeldend werk naar een eenheid van tegendelen: figuratie en abstractie, lijnen en vlakken worden door mij in deze werken gecombineerd. Figuren lijken op te lossen in een zinderende achtergrond. Of worden juist als harde vormen tegenover andere vormen neergezet. Op deze wijze tracht ik op mijn eigen wijze invulling te geven aan de woorden van Paul Klee, dat Kunst niet de zichtbare werkelijkheid moet afbeelden, maar het Onzichtbare zichtbaar moet maken. Mijn werk in mixed media is de laatste jaren steeds abstracter geworden.

MIJN WERK ALS KUNSTHISTORICA
Ook als kunsthistorica, houd ik mij het Onzichtbare bezig. Ik ben in 1990 aan de Universiteit Leiden afgestudeerd op ‘Regressieve Progressie, over de psychische dynamiek van creatieve processen, toegelicht met woorden en beelden Paul Klee’. Een ingrijpende mystieke ervaring, bracht mij ertoe mijn tweede studie filosofie niet af te maken en zelf verder onderzoek te gaan doen. Ik heb dat onderzoek een tijdlang laten liggen maar heb het in 2017 weer opgepakt en werk aan één wetenschappelijke publicatie die uit drie boeken bestaat en de voorlopige werktitel draagt: ‘Eros, Vuurdood en Goddelijke Waanzin’.’Lees verder